Elektromobilnost predstavlja pomemben korak k zmanjšanju emisij toplogrednih plinov in izboljšanju kakovosti zraka v mestih. Razvoj električnih vozil in polnilne infrastrukture omogoča prehod na trajnostne oblike mobilnosti, hkrati pa prinaša tehnološke in energetske izzive, ki jih je za širšo uporabo električnih vozil treba premagati. V ta namen je potekal projekt INICIT-EV, evropska pobuda za razvoj napredne polnilne infrastrukture in spodbujanje množične uporabe električnih vozil. V projektu, ki je bil financiran s programa Obzorje 2020, je sodelovalo 33 partnerjev iz 8 držav, med njimi Fakulteta za elektrotehniko Univerze v Ljubljani (UL FE) in družba ELES.
Štiri leta in pol trajajoč projekt INCIT-EV (2020-2024) predstavlja pomemben korak v razvoju polnilne infrastrukture za električna vozila. Pomembno vlogo pri projektu sta imela tudi UL FE in družba ELES. Njune aktivnosti so bile osredotočene na dve ključni področji: pripravo in analizo distribucijskih omrežij ter razvoj orodja za podporo pri odločanju (Decision Support System), ki omogoča optimalno načrtovanje infrastrukture za polnjenje električnih vozil v urbanih okoljih.
Baza distribucijskih omrežij za hitro oceno napetostnih razmer v realnih omrežjih
V okviru prvega sklopa projekta je UL FE razvila sintetično bazo distribucijskih omrežij, ki omogoča hitro oceno napetostnih razmer v realnih omrežjih. "Ta baza predstavlja ključno orodje za raziskovalce in načrtovalce omrežij, saj omogoča testiranje različnih scenarijev in oceno vpliva povečanega števila električnih vozil na električna omrežja. Večji poudarek pa je bil namenjen razvoju naprednega orodja za podporo pri odločanju, ki je sestavljeno iz štirih modulov. Ti moduli analizirajo navade uporabnikov pri polnjenju, potovalne vzorce električnih vozil v urbanih območjih, predlagajo optimalno umestitev nove infrastrukture ter ocenjujejo njen vpliv na elektroenergetsko omrežje," je o vlogi UL FE pri projektu INICIT-EV povedal asist. Klemen Knez iz Laboratorija za električna omrežja in naprave.
Sodelovanje UL FE in družbe ELES
Sodelovanje UL FE z družbo ELES je bilo ključnega pomena pri razvoju orodja za optimalno načrtovanje infrastrukture za polnjenje električnih vozil. Strokovnjaki podjetja ELES so določili potrebne funkcionalnosti, ki bodo načrtovalcem infrastrukture omogočile učinkovito načrtovanje novih polnilnih postaj. Pri razvoju so upoštevali tudi prihodnje trende v elektromobilnosti, kot so hitrejše polnilne postaje, možnost indukcijskega polnjenja ter integracija s pametnimi omrežji, kar bo pripomoglo k boljši izrabi omrežne infrastrukture. Projekt je imel več demonstracijskih poligonov, pri čemer je bil eden izmed najbolj odmevnih v Parizu, kjer so na eni izmed ulic vzpostavili indukcijsko polnjenje, vgrajeno neposredno v cestišče.
Novi načini polnjenja in identifikacija izzivov pred implementacijo
V okviru projekta so tako razvili nove načine polnjena, kot so na primer dinamično brezžično polnjenje, superhitre polnilnice ter dvosmerno polnjenje e-vozil, in izvedli tudi demonstracijo novo razvitih načinov polnjenja. Pred širšo implementacijo teh pa bo potrebno razrešiti še nekaj izzivov, ki so jih prav tako identificirali v sklopu projekta. Med temi izzivi so predvsem standardizacija tehnologij, zagotavljanje ustrezne elektroenergetske infrastrukture in uporabniška izkušnja, ki mora biti intuitivna in enostavna.
Množično uporabo električnih vozil še vedno otežujejo številne ovire, ki so jih prav tako identificirali v sklopu projekta - med njimi so pomanjkanje ustrezne infrastrukture, visoki stroški izgradnje naprednih polnilnih postaj ter vprašanja glede trajnosti in reciklaže baterij.
S ciljem izboljšanja uporabniške izkušnje
Cilj projekta INCIT-EV je izboljšanje uporabniške izkušnje končnih uporabnikov električnih vozil, kar se lahko doseže z optimizacijo polnilne infrastrukture in večjo učinkovitostjo naprednih tehnologij polnjenja. Tako bi se lahko povečala privlačnost električnih vozil za širšo javnost, kar bi prispevalo k zmanjšanju emisij in bolj trajnostni mobilnosti.
Kaj bi lahko implementirali v Sloveniji?
Kot je pojasnil asist. Klemen Knez, bi lahko bila ena izmed možnih implementacij projekta INICIT-EV v Sloveniji uvedba indukcijskega polnjenja na vpadnicah v večja mesta, kjer pogosto prihaja do prometnih zastojev in zmanjšanih potovalnih hitrosti. Takšna rešitev bi omogočila enostavno in učinkovito polnjenje električnih vozil med vožnjo ter prispevala k širši uporabi trajnostne mobilnosti. Poleg tega bi sistem pametne polnilne infrastrukture, ki bi bil integriran s sistemom za upravljanje omrežja, omogočal prilagajanje porabe energije v realnem času ter zmanjšal obremenitev omrežja v času konic.