EU stopila naproti avtomobilski industriji

Datum objave:

petek, 09. maj 2025


Avtor:

Polona Bahun


Avtor fotografij:

Freepik


Evropski poslanci so podprli predlog Evropske komisije za podporo evropskemu avtomobilskemu sektorju, ki se sooča s posledicami hitrih tehnoloških sprememb in vse večje konkurence. Ta uvaja dodatno prožnost za proizvajalce, hkrati pa ohranja raven ambicij cilja zmanjšanja emisij.

Omogočena večja prožnost pri zmanjšanju izpustov v avtomobilski industriji

Avtomobilski sektor doživlja strukturno preoblikovanje, vključno s spremembami na področju čistih in digitalnih tehnologij, zlasti s prehodom na brezemisijska vozila. Standardi CO2 pa zagotavljajo dolgoročno gotovost in predvidljivost za vlagatelje vzdolž vrednostne verige, s čimer se omogoča preoblikovanje na ravni sektorja in hkrati dopušča dovolj časa za pravičen prehod.

Predlagana sprememba proizvajalcem ponuja več prožnosti pri izpolnjevanju ciljev za zmanjšanje izpustov za leta 2025, 2026 in 2027. Ta pristop bi jim omogočil, da uravnotežijo morebitne presežne letne emisije s preseganjem cilja v naslednjem letu oziroma letih.

Trenutna pravila določajo letne cilje, ki zajemajo petletna obdobja, za zmanjšanje povprečnih emisij CO2 iz novih avtomobilov in kombijev v celotnem voznem parku EU. Od leta 2025 bo za obdobje 2025–2029 veljal letni cilj zmanjšanja emisij CO2 za 15 odstotkov v primerjavi z vrednostmi iz leta 2021.

Predlog Evropske komisije je pred tem podprl tudi Svet EU in, ker zakonodajalca besedila predloga Evropske komisije nista spreminjala, mora Svet EU zdaj predlagano dopolnitev uredbe le še uradno potrditi.

Predlog omogoča dovolj časa za pravičen prehod

Uredba, ki določa standarde emisijskih vrednosti CO2 za nove osebne avtomobile in nova lahka gospodarska vozila, pomeni ključni prispevek k doseganju ciljev, določenih v podnebnih pravilih EU, vključno s podnebno nevtralnostjo do leta 2050 in ciljem zmanjšanja emisij CO2 v celotnem gospodarstvu za 55 odstotkov do leta 2030 v primerjavi z letom 1990. Vsako leto se na podlagi cilja za celotni vozni park EU za vsakega proizvajalca določi cilj povprečnih emisij CO2 in specifičnih emisij CO2, da se oceni učinkovitost proizvajalcev pri doseganju njihovih ciljev. Proizvajalci, ki presežejo svoj cilj specifičnih emisij, plačajo premijo za presežne emisije v višini 95 evrov na g/km za vsako novo registrirano vozilo. 

Ciljno usmerjena sprememba uredbe o standardih CO2 je ena od pobud, napovedanih v industrijskem akcijskem načrtu za evropski avtomobilski sektor, ki je bil predstavljen 5. marca. V tem okviru je Evropska komisija poudarila nujnost sprejetja predloga, da bi proizvajalcem avtomobilov zagotovila gotovost glede cilja za leto 2025.

Podporo predlogu so kot korak v pravo smer pozdravili v Evropskem združenju proizvajalcev avtomobilov (ACEA). Hkrati pa so opozorili, da »potrebujemo dolgoročno strategijo za razogljičenje, ki vključuje več polnilnih postaj, spodbude za nakupe in davke, pravičnejše cene energije, hkrati pa ohranja industrijo kot konkurenčno gonilno silo in zagotavlja strateško avtonomijo EU pri ključnih tehnologijah.«

VIR: Naš Stik

Editor

Urednik