- Veliko novosti za Toyotino zmogljivo kombilimuzino, preizkušeno v reliju.
- Največja moč vrstnega trivaljnega 1,6-litrskega motorja s turbopolnilnikom se je povečala na 280 KM/206 kW, največji navor pa znaša 390 Nm.
- Izbirno na voljo popolnoma nov osemstopenjski samodejni menjalnik GAZOO Racing Direct s hitrim prestavljanjem, primerljivim s tekmovalnimi vozili.
- Prenovljeno voznikovo okolje z digitalnimi instrumenti v slogu dirkalnikov ter izboljšano postavitvijo ključnih upravljalnih elementov in virov podatkov.
- Večja togost karoserije, ojačano vzmetenje, stalni štirikolesni pogon in novi razpoložljivi načini vožnje.
- V Evropi je na voljo različica s paketom »Circuit«, serijsko opremljena s hlajenjem pogonskega sklopa.
- Ekskluzivni posebni izvedbi Ogier in Rovanperä, pri razvoju katerih sta sodelovala svetovna prvaka iz dirkaške ekipe TOYOTA GAZOO Racing.
- Predelava modela GR Yaris za vodikov pogon ponudi vpogled v možnosti, kako bi lahko v prihodnje potekal razvoj zmogljivih avtomobilskih motorjev, ki uporabljajo ogljično nevtralno gorivo.
PREDSTAVLJAMO NOVI GR YARIS
Novi Toyota GR Yaris je bil deležen tehničnih, oblikovnih in konstrukcijskih izboljšav, ki obetajo še bolj vznemirljivo doživetje vožnje.
Izvirni GR Yaris, ki je bil prvič predstavljen leta 2020, je bil ob predstavitvi tako pozitivno sprejet, da bi si v Toyoti morda lahko mislili, da je njihovo delo opravljeno. Pripravili so namreč vozilo, ki je takoj osvojilo vrh v segmentu športnih kombilimuzin, čistokrvni stroj s koreninami v reliju, ki je za seboj pustil vse tekmece.
Ampak to je bil šele začetek zgodbe. V treh letih, odkar je prvo vozilo zapeljalo s proizvodne linije, je bilo veliko truda vloženega v to, da bi postalo še boljše: zmogljivejše, odzivnejše, bolj privlačno in da bi ponudilo še več zadovoljstva pri vožnji.
Zmagovalna kombinacija moči, uravnoteženosti in natančnega krmiljenja se je iz dirkalnega vozila GR YARIS Rally1 HYBRID, ki tekmuje v svetovnem prvenstvu v reliju, tekmovanju na najvišji ravni v tem športu, prenesla neposredno v novi GR Yaris, za katerega lahko dobesedno rečemo, da je »rojen v prvenstvu WRC«. Ta visokozmogljiva kombilimuzina v popolnosti odraža Toyotina prizadevanja, da izkušnje iz udeležbe v vrhunskem motošportu uporabi za razvoj vedno boljših vozil – tako za dirkanje kot za vožnjo po običajnih cestah.
Inženirji oddelka TOYOTA GAZOO Racing so v duhu nenehnega izboljševanja sodelovali s strokovnjaki za dirkanje in reli, da bi obogatili osnovni značaj GR Yarisa, ki je značaj vozila, v katerem je »voznik na prvem mestu« – vozila, ki je v celoti podrejeno zagotavljanju posebne izkušnje, ki ste je deležni od trenutka, ko se usedete za volan in zaženete motor.
Seznam sprememb je obsežen in vsekakor upravičuje opis »novi GR Yaris«. Ključna elementa sta evolucija enega najboljših trivaljnih motorjev s turbopolnilnikom na svetu, ki zdaj zagotavlja še večjo moč in navor, ter uvedba povsem novega osemstopenjskega samodejnega menjalnika GAZOO Racing Direct, zasnovanega za prestavljanje, ki je tako hitro kot v tekmovalnih vozilih.
Po meri izdelano podvozje GR Yarisa je bilo dodatno ojačano, v kabini pa sta bila na novo oblikovana postavitev kokpita in položaj voznika, kar zagotavlja pristnejši občutek športnega vozila, tako pri običajni vožnji po cesti kot pri tekmovalnem motošportu. Tudi vzmetenje je bilo deležno sprememb, z dodelano trdoto vzmeti ter ojačanim sklopom sprednjih blažilnikov zdaj nudi boljšo vodljivost in nadzor ter čvrstejše delovanje pri velikih obremenitvah.
Novi GR Yaris ponuja vse, zaradi česar je bil izvirnik tako uspešen, le vsega v večji meri. Zato obljublja, da bo naredil še korak naprej pred konkurenco.
Ponudba je zdaj bolj osredotočena in obsega le eno različico s paketom »Circuit«, ki vključuje zmogljivostni paket s hlajenjem. Vsebina paketa obsega dodaten spodnji radiator, pršenje na hladilnik polnilnega zraka in spremenjen dovod zraka.
Novi GR Yaris bo v Evropi naprodaj od poletja 2024.
GR YARIS: ZGODBA DO TEGA TRENUTKA
- GR Yaris je bil razvit v oddelku TOYOTA GAZOO Racing.
- Inženiring in oblikovanje črpata neposredno iz znanja in izkušenj ekipe TGR, večkratne zmagovalke svetovnega prvenstva v reliju.
- Od začetka prodaje leta 2020 je bilo po vsem svetu prodanih več kot 40.000 vozil, od tega približno polovica v Evropi.
GR Yaris je odličen dokaz, da sta Toyota in njen oddelek TOYOTA GAZOO Racing zavezana k razvoju vedno boljših vozil s pomočjo motošporta. Že od samega začetka to ni bila zgolj še ena zmogljiva kombilimuzina: to je bilo vozilo, ki je z vidika inženiringa in oblikovanja neposredno črpalo iz izkušenj ekipe TOYOTA GAZOO Racing, ki je večkrat osvojila prvenstvo WRC.
Nov motor, nov elektronski sistem štirikolesnega pogona in namensko podvozje – vse to je bilo del načrta. Ko je serijsko vozilo prišlo v roke novinarjem in strankam, je odziv močno presegel Toyotina pričakovanja. Od začetka prodaje modela leta 2020 je bilo v Evropi prodanih več kot 20.000 vozil, pri čemer je stopnja zadovoljstva strank 99-odstotna. Večina prodanih vozil je bila v različici Circuit Pack, zato tudi odločitev, da je nov model osredotočen na ta paket. Med kupci je veliko ljubiteljev zmogljivih vozil, ki štejejo GR Yaris za vrednega tega naziva ob boku bistveno zmogljivejših prestižnih modelov. S tem GR Yaris presega uvrstitev v običajne kategorije in predstavlja razred zase ter vozilo, ki je v trenutku postalo športna klasika.
Razvojni program, v okviru katerega je nastal novi GR Yaris, pri delu sledi konceptu »razvij, dirkaj, zlomi, popravi«. To opisuje, kako pri iskanju izboljšav vozilo pripeljejo do njegovih skrajnih meja – dobesedno do točke, ko se njegovi sestavni deli začnejo lomiti. Glavni inženir Naohiko Saito je povedal: »Vsak vidik novega GR Yarisa vključuje znanje in izkušnje, pridobljene v dejanskih razmerah v motošportu, od našega voznika Akia Tojode ter dirkačev in voznikov relija.«
POGONSKI SKLOP: VEČ MOČI, VEČ NAVORA, VEČ NADZORA
- Največja moč trivaljnega motorja s turbopolnilnikom je povečana na 280 KM; največji navor pa na 390 Nm.
- Pogonska enota je bila na dirkah in relijih »preizkušena do točke zloma«, da se zagotovi vzdržljivost.
- Popolnoma nov osemstopenjski samodejni menjalnik GAZOO Racing Direct.
Ob začetku prodaje je za motor s turbopolnilnikom GR Yarisa veljalo, da je najmočnejši serijski trivaljni motor na svetu. Zdaj ponuja še več: moč je večja za 19 KM, voznik pa ima na razpolago dodatnih 30 Nm navora, največje vrednosti so se tako povečale z 261 KM in 360 Nm na 280 KM in 390 Nm.
S to na novo postavljeno letvico glede zmogljivosti je vozilo utrdilo svojo prevlado v razredu in povečalo prednost pred tekmeci, omogoča pa mu tudi zagotavljanje pristnega občutka dirkalnika, ki potrjuje, da je Toyota uresničila svojo ambicijo izdelati reli vozilo za vsakdanjo rabo.
Hkrati s povečanjem moči motorja smo poskrbeli tudi za to, da vzdržljivost ohranimo na isti ravni. Tudi tukaj sta bila kot poligon izbrana dirkališče in hitrostna preizkušnja relija, motor je bil namreč do skrajnih meja preizkušen v japonskem reli prvenstvu in japonski seriji vzdržljivostnih dirk. Podrobnosti vključujejo ojačan sistem za krmiljenje ventilov, nov material izpušnih ventilov in povečan tlak sistema za vbrizgavanje goriva D-4ST. Motor je dobil nove bate iz lahke zlitine z obroči, odpornimi proti obrabi, in novo tipalo sesalnega tlaka.
Različica za Evropo serijsko vključuje paket za hlajenje, ki obsega dodaten spodnji radiator za izboljšanje zanesljivost delovanja pri vožnji s polnim plinom, spremenjen dovod zraka in pršenje vode na hladilnik polnilnega zraka.
Športni zvok motorja je nepogrešljiv del vozne izkušnje GR. V modelu GR Yaris za ojačanje tega učinka poskrbi dodaten zvok, ki je speljan prek ojačevalnika zvočnega sistema, da se izboljša kakovost zvoka motorja. Sistem za aktivno uravnavanje hrupa z mikrofonom zaznava šum, ki nastaja pri delovanju motorja, nato računalnik izračuna zvok za izravnavo šuma, ki se nato predvaja po zvočnikih vozila.
Bliskovito hitro prestavljanje z novim samodejnim menjalnikom GAZOO Racing Direct
Uvedba povsem novega osemstopenjskega samodejnega menjalnika GAZOO Racing Direct je ena najpomembnejših sprememb v programu novega GR Yarisa; menjalnik je opcijsko na voljo namesto uveljavljenega šeststopenjskega ročnega menjalnika. Pri zasnovi novega sklopa so se v Toyoti osredotočili na doseganje najkrajšega možnega časa prestavljanja navzdol. Uporaba samodejnega menjalnika vozniku poleg tega omogoča, da se bolj posveti upravljanju volanskega obroča ter uporabi stopalke za plin in zavorne stopalke.
Medtem ko se običajni sistemi za prestavljanje zanašajo na zaznavanje obnašanja vozila, na primer pojemka pri zaviranju in hitrosti, je optimizirana programska oprema novega menjalnika poleg tega natančno uravnana za zaznavanje, kako voznik uporablja zavore in stopalko za plin. Na ta način lahko predvideva, kdaj je napočil trenutek za prestavljanje, še preden pride do spremembe v obnašanju vozila; s tem izbira prestave odraža voznikove namere in je podobna načinu delovanja profesionalnih dirkačev.
Pri testiranju na stezi se je nov sistem izkazal, saj je pripomogel k doseganju krajših časov kroga kot pri vozilih z ročnim menjalnikom. Pri zagotavljanju voznih lastnosti pomagata serijsko nameščena diferenciala Torsen z omejenim zdrsom na sprednji in zadnji osi.
Da bi naslovili težave, kot sta občutljivost samodejnih sistemov na poškodbe zaradi pregrevanja in potreba po uravnoteženju velike hitrosti prestavljanja z vodljivostjo, so inženirji oddelka GR preizkusili številne materiale in različice programske opreme. Kot del preskusnega programa so vozniki ekipe TGR World Rally Team menjalnik preizkušali na različnih podlagah, tudi na zasneženih cestah na Finskem. Enoto so uporabljali tudi v japonskem reli prvenstvu, tekmovanju TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge in seriji Super Taikyu.
Povečanje števila prestav s šest na osem omogoča, da ima menjalnik izboljšana prestavna razmerja. Menjalnik je pridobil tudi nov sistem za nadzor navora in kompakten, izjemno odziven linearni solenoid. Z uporabo materiala, ki je izredno odporen na toploto, v sklopki menjalnika in prilagoditvami krmilne programske opreme smo dosegli vrhunske hitrosti prestavljanja.
Na voljo je nova funkcija izbire načina vožnje, s katero je mogoče vozilo prilagoditi tako za športno vožnjo kot za vsakodnevno rabo, pri čemer ima vsak od razpoložljivih načinov Sport, Normal in Eco drugačne nastavitve električnega servovolana, delovanja klimatske naprave, odzivnosti stopalke za plin in prikazovalnika pred voznikom. Pri modelih s samodejnim menjalnikom GAZOO Racing Direct je prilagojen tudi občutek pri prestavljanju in izbira prestav. V načinu Sport je občutek pri prestavljanju usmerjen v odzivnost, medtem ko je v načinih Normal in Eco naravnan na doseganje ravnotežja med sunki pri delovanju in odzivnostjo. V načinu Sport ima takrat, ko je izbrano prestavno razmerje D, prednost odzivnost, medtem ko razmerje M zagotavlja najhitrejše prestavljanje. Voznik bo hitro ugotovil, da je stalno v središču dogajanja, če bo motor ohranjal v območju vrtljajev od 4900 do rdeče črte pri 7200 vrtljajih na minuto.
Šeststopenjski športni ročni menjalnik
Šeststopenjski športni ročni menjalnik ima spremenjeno sklopko, ki ima zdaj nov dvomasni vztrajnik, tako da lahko enota prenese do 430 Nm navora. Lastnosti sklopke so bile prilagojene za nadzorovano delovanje pri hitrem speljevanju in pri tekmovalni vožnji.
Delovanje stopalke sklopke je bilo prilagojeno tako, da je največja sila pritiska nastavljena na razmeroma visoko vrednost za doseganje občutka, ki je značilno za športno vozilo.
ŠTIRIKOLESNI POGON GR-FOUR
- GR-FOUR zagotavlja natančno upravljanje porazdelitve pogonskega navora spredaj/zadaj.
- Dva diferenciala z omejenim zdrsom poskrbita za ravnovesje med pogonom na levi in desni strani.
- Voznik lahko nastavitve štirikolesnega pogona prilagodi razmeram ali svojim željam z gumbom za izbiro načina vožnje.
Doseganje optimalnega oprijema in prenosa pogonske sile na podlago zagotavlja elektronsko krmiljen stalni štirikolesni pogon GR-FOUR. Razdelitev navora med sprednjo in zadnjo osjo uravnava hitro odzivna sklopka, medtem ko dva diferenciala Torsen z omejenim zdrsom skrbita za porazdelitev navora med levim in desnim kolesom, kar omogoča naravno in neposredno upravljanje vozila.
Domiseln sistem omogoča uporabo nekoliko drugačnih prestavnih razmerij za sprednjo in zadnjo os ter teoretično razporeditev navora med sprednjo in zadnjo osjo v razmerju od 100 : 0 (pogon izključno na sprednji kolesi) do 0 : 100 (pogon izključno na zadnji kolesi). Ta prilagodljivost zagotavlja boljše zmogljivosti v primerjavi s štirikolesnimi pogoni na zahtevo, ki uporabljajo dvojno sklopko, ali stalnimi štirikolesnimi pogoni s sredinskim diferencialom. Sistem GR-FOUR je tudi precej lažji.
Voznik lahko z gumbom za izbiro načina 4WD prilagodi delovanje štirikolesnega pogona svojim željam ali razmeram na cesti. V običajnem načinu je standardna porazdelitev navora med sprednjo in zadnjo osjo v razmerju 60 : 40, z novim spremenljivim pogonskim navorom pa se v načinu za dirkaško stezo razmerje giblje med 60 : 40 in 30 : 70. To poveča užitke med vožnjo na dirkališčih in ovinkastih cestah: vozilo v ovinek zapelje z razporeditvijo 60 : 40, ta vrednost pa se nato spremeni v 30 : 70, da se zagotovi boljši oprijem zadnjih koles in izboljšano pospeševanje pri izhodu iz ovinka. V načinu Gravel (za gramoz) je osnovna nastavitev 53 : 47 za hitro in tekmovalno vožnjo na dirkališčih ali hitrostnih preizkušnjah. V vsakem načinu se porazdelitev navora samodejno prilagodi glede na voznikove zahteve, obnašanje vozila in razmere na cesti ali stezi.
Elektronska nadzorna enota ECU, ki skrbi za štirikolesni pogon, zagotavlja linearno krmiljenje porazdelitve pogonskega navora glede na vozne razmere in se odziva na informacije o vozilu, vključno s hitrostjo, pospeševanjem in zavornim tlakom. Sistem uporablja tudi elektronsko krmiljeno večploščno sklopko, ki deluje na podlagi podatkov iz tipal za merjenje hitrosti koles, sile pospeška in temperature sklopke.
PODVOZJE IN VODLJIVOST
- Večja togost karoserije zagotavlja še boljši odziv podvozja in krmiljenja.
- Namensko zasnovano podvozje, ki združuje elemente Toyotinih platform GA-B in GA-C.
- Ojačano vzmetenje za boljše delovanje pri velikih obremenitvah.
Lahka karoserija modela GR Yaris je postala še bolj toga, saj ima sedaj približno 13 % več točkovnih zvarov in pri izdelavi je uporabljenega za približno 24 % več strukturnega lepila. Tako so se izboljšali odzivnost vozila na zdrse, povratne informacije na volanskem obroču in občutek za oprijem, s čimer je že tako čvrsto in zelo nagrajujoče podvozje še izboljšano.
Platforma je bila zasnovana posebej za to vozilo, v njej pa sta združena sprednji del strukture GA-B modela Yaris ter nov zadnji del, izdelan iz Toyotine večje platforme GA-C. Karoserija je nespremenjena, streha pa je izdelana iz lahkega kovanega (in ne tkanega) materiala iz ogljikovih vlaken. Pokrov motorja in vrata so izdelani iz aluminija, kar je omogočilo dodaten prihranek na teži in znižanje težišča vozila. Za izdelavo blatnikov in vzdolžnih nosilcev je uporabljena tanka jeklena pločevina, na kritičnih območjih pa lahka in močna jekla visoke natezne trdnosti, ki zagotavljajo, da lahko struktura vozila varno absorbira in razprši sile trka.
Ojačano vzmetenje
Vozilo ima še vedno lahko, a togo vzmetenje – spredaj MacPhersonovi vzmetni nogi, zadaj dvojna prečna vodila z vzdolžnimi vodili –, vendar je bilo prilagojeno glede na povratne informacije profesionalnih dirkačev. Z dodatnimi vijaki za pritrditev sprednjih amortizerjev na karoserijo so zmanjšali spremembe poravnave, do katerih lahko pride pri deformaciji zgornje puše med vožnjo z veliko obremenitvijo. Sprednje in zadnje vzmeti so prav tako bile prilagojene za optimalno delovanje in izboljšano vodljivost.
Zavore
Zavorni sistem sestavljajo 356 mm prezračevani sprednji diski s štiribatnimi lahkimi aluminijastimi zavornimi čeljustmi in 297 mm prezračevani zadnji diski z dvobatnimi aluminijastimi zavornimi čeljustmi. Zavorne čeljusti so pobarvane rdeče in okrašene z logotipom GR.
Spredaj in zadaj so nameščene zavorne ploščice z visokim koeficientom trenja. Toplotna odpornost zavor je primerna za vožnjo na dirkališču, njihova zmogljivost pa se lahko kosa z zmogljivostjo težjih in zmogljivejših vozil segmenta C.
Zavorni pedal ima kratek hod in nudi obilico povratnih informacij. Občutek pri zaviranju je linearen, z majhnimi razlikami med mestno in športno vožnjo.
Krmiljenje
Krmiljenje je zasnovano za visoko stopnjo nadzora in linearne povratne informacije, zaradi česar ima voznik odličen občutek povezanosti z vozilom in cesto.
Volanski drog je ojačan, da prenese velike obremenitve, izdelan pa je iz aluminija, kar pripomore k manjši masi. Voznik je vedno deležen izdatnih povratnih informacij, tudi pri majhnih spremembah kota zasuka volanskega obroča. Še ostrejši odziv so dosegli s skrajšanjem časa, preden se aktivira pomoč pri krmiljenju, ko voznik obrne volanski obroč. Volansko razmerje je 13,6 : 1, od ene skrajne točke do druge pa volanski obroč potrebuje 2,36 obrata.
Platišča in pnevmatike
Novi GR Yaris je opremljen z desetkrakimi 18-palčnimi litimi platišči BBS, na katerih so visokozmogljive pnevmatike Michelin Pilot 4S, ki zagotavljajo dodaten oprijem za stabilnost in nadzor vožnje pri velikih hitrostih.
NAVDIH ZA VOZNIKOV PROSTOR IZHAJA IZ TEKMOVANJ
- Kokpit je na novo oblikovan na podlagi mnenj profesionalnih dirkačev in voznikov relija.
- Ključni upravljalni elementi so prestavljeni, da omogočajo hitro in intuitivno uporabo.
- Povečano vidno polje voznika.
Notranjost GR Yarisa je bila deležna obsežnih sprememb, zaradi česar voznikov prostor zagotavlja pristen športni občutek z zasnovo, ki je zvesta načelom, da je »voznik na prvem mestu«.
Ekipa GR je navdih za spremembo položajev upravljalnih elementov, ki vozniku omogočajo hitrejši in jasnejši dostop, našla v povratnih informacijah dirkačev in voznikov relija. Dirkači in vozniki relija so imeli tudi neposreden vpliv na to, kakšne spremembe bodo uvedene.
Upravljalni elementi, ki se pogosto uporabljajo med tekmovalno vožnjo, kot so prš za hladilnik polnilnega zraka, izklop sistema VSC in varnostne utripalke, so bili prestavljeni bližje vozniku, da jih lahko hitro in enostavno doseže, če uporablja dirkaški varnostni pas. Predal pred sovoznikom na armaturni plošči je sedaj večji, tako da je na voljo prostor za namestitev dodatnih merilnikov ali sovoznikovega monitorja.
Voznikovo vidno polje izza volana je bilo izboljšano tako, da je bil za 50 mm znižan zgornji rob armaturne plošče, položaj vzvratnega ogledala je bil spremenjen, nadzorna plošča pa je za dodatnih 15 stopinj obrnjena proti vozniku.
Na instrumentni plošči je nov 12,3-palčni popolnoma digitalni kombinirani instrument z dvema načinoma postavitve – normalnim in športnim, pri čemer je pri slednjem prikaz podatkov osredotočen na športne zmogljivosti. Oblikovanje je brez odvečnih okraskov, zato so grafike jasne, informacije pa so pregledne in razumljive. Pri modelu s samodejnim menjalnikom je prikazana tudi temperatura olja v menjalniku in vizualno opozorilo z dodatnim zvočnim signalom, ko so motorni vrtljaji previsoki za prestavljanje navzdol.
Da bi vozniku omogočili najboljšo možno držo, so bile izvedene zelo natančne prilagoditve. Položaj sedenja je bil znižan za 25 mm, volan pa temu ustrezno prilagojen. Smer prestavljanja je bila spremenjena, da je primerna za tekmovalno vožnjo, tako da voznik za prestavljanje navzdol potisne ročico naprej, pri prestavljanju navzgor pa jo potegne nazaj – to je podrobnost, ki jo je spodbujal profesionalni voznik in predsednik korporacije Toyota Motor Corporation Akio Tojoda (v vlogi dirkača znan kot »Morizo«).
ZUNANJA OBLIKA
- GR Yaris je edinstven model, ki si s standardnim Yarisom deli le dva zunanja elementa – zunanji ogledali in strešno anteno.
- Nova spodnja rešetka in povečani stranski rešetki za boljše hlajenje.
- Drugačen položaj zadnje meglenke in luči za vzvratno vožnjo.
Kot je mogoče pričakovati pri tako čistokrvnem vozilu, spremembe zunanjosti GR Yarisa še zdaleč niso zgolj kozmetični popravki. Tudi tokrat so bili predlogi profesionalnih voznikov in mojstrov ter izkušnje, pridobljene med akcijo v motošportu, bistvenega pomena pri uvajanju sprememb.
Osnovni paket ostaja enak: GR Yaris je trivratno vozilo, ki je v bistvu samostojen model: od standardne kombilimuzine je prevzel le anteno in zunanji ogledali. Vsak element je bil pregledan z zornega kota doseganja optimalnega pritiska na tla, aerodinamike in oprijema.
Na sprednjem delu vozila ima spodnja rešetka novo jekleno mrežo in je optimizirana za najboljše razmerje med debelino, trdnostjo in zmanjšanjem mase. Stranska rešetka ima večjo odprtino, spodnji odbijač pa ima novo deljeno konstrukcijo, tako da je popravilo ali zamenjava lažja in cenejša.
Na zadnjem delu vozila je v spodnjem robu spodnje obrobe odprtina, ki omogoča uhajanje zraka izpod dna vozila, kar zmanjša zračni upor, izboljša vodljivost in stabilnost vozila ter odvaja toploto iz izpušnega sistema.
Meglenka in luči za vzvratno vožnjo so prestavljene s spodnjega odbijača v kombinirane zadnje luči, kar zmanjšuje nevarnost poškodb. Prav tako je bila tretja zavorna luč z zadnjega spojlerja prestavljena nižje na zadnja vrata, tako da so vse zadnje luči poravnane in dobro vidne voznikom, ki vozijo zadaj. Nižje prestavljena tretja zavorna luč poleg tega omogoča lažjo zamenjavo ali prilagoditev spojlerja.
Novi GR Yaris poleg že uveljavljenih značilnih odtenkov – rdeče Emotional Red, črne Precious Black in dveh belih, Super White in biserne Platinum White, ki ponazarjajo barve oznake TOYOTA GAZOO Racing – ponuja še novo zunanjo barvno možnost, kovinsko sivo Precious Metal.
RAZVIT V DUHOVNI DOMOVINI SVETOVNEGA RELIJA
- Razvojni center lociran na sedežu ekipe TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team v mestu Jyväskylä na Finskem.
- Lokacija omogoča priročen dostop do zahtevnih cest za testiranje vozil.
- Razvoj modela v skladu s filozofijo oddelka TGR, da »cesta oblikuje voznika in vozilo«.
Ko se je Toyota leta 2017 po 18 letih odsotnosti z najvišje ravni relija vrnila v WRC, je ambicijo postati najboljši podprla z odločitvijo, da bo sedež novega moštva postavila na Finskem. Mesto Jyväskylä na splošno velja za duhovno domovino relija, njegova lokacija pa omogoča odličen dostop do zahtevnih cest, ki so kot nalašč za preizkušanje vozil in iskanje pravih nastavitev.
To je v skladu s prepričanjem ekipe TOYOTA GAZOO Racing, da je razvoj najbolj učinkovit, če poteka v skrajnih razmerah, in njeno filozofijo, da »cesta oblikuje voznika in vozilo«. Po vsem svetu ljudje svoja vozila vsak dan vozijo v različnih razmerah in na različnih podlagah. Da bi se v Toyoti naučili, kako izdelovati vedno boljša vozila, si morajo izoblikovati jasno predstavo o tem, kakšne so vsakodnevne vozne potrebe običajnih ljudi in kako jih rešujejo.
Reli je motošport, ki odkriva meje tega, kaj vozila prenesejo in česa so sposobna v različnih voznih razmerah, zato je popolno okolje za pridobivanje znanja in izkušenj ter razvoj tehnologij, spretnosti in rešitev, ki jih je mogoče uporabiti v novih serijskih vozilih. To je razlog, zakaj Toyota tekmuje v prvenstvu WRC.
POSEBNI IZDAJI OGIER IN ROVANPERÄ
- Dve omejeni izdaji, namenjeni ljubiteljem zmogljivih vozil, v počastitev svetovnih prvakov v reliju Sébastiena Ogierja in Kalleja Rovanperä.
- Vsaka različica ima dva načina štirikolesnega pogona, Gravel in Track, nastavljena tako, da odražata osebne nastavitve obeh prvakov med vozniki relija.
- Posebni stilski detajli, vključno z ekskluzivnimi barvami, oznakami in zadnjim spojlerjem iz ogljikovih vlaken.
Dve posebni izdaji novega GR Yarisa, razviti z osebnim prispevkom prvakov med vozniki relija Sébastiena Ogierja in Kalleja Rovanperä iz ekipe TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT), še dodajata k privlačnosti modelne palete. Ti izjemno ekskluzivni vozili, namenjeni pravim ljubiteljem vožnje, sta bili prvič razkriti na reliju Monte Carlo, otvoritvenem dogodku svetovnega prvenstva v reliju (WRC) FIA 2024, in bosta izdelani v zelo omejenem številu.
Posebni izdaji sta navdihnjeni s konceptnima različicama, predstavljenima na razstavi vozil Tokyo Auto Salon 2023, in sta nastali pod nadzorom Ogierja, ki je s TGR-WRT osvojil dva od svojih osmih naslovov prvaka med vozniki WRC v letih 2020 in 2021, ter Rovanperä, ki je prvenstvo osvojil v letih 2022 in 2023.
Dejstvo, da sta različici šli v proizvodnjo, odraža željo profesionalnega voznika Akia Tojode oziroma »Moriza«, da izrazi spoštovanje in hvaležnost voznikom, »ki na relijih izpopolnjujejo in razvijajo naša vozila«, ter ekipam, organizatorjem relijev in navijačem tega športa.
V vsaki različici so bile nastavitve načinov Gravel in Track, ki sta na voljo v standardnem modelu GR Yaris, nadomeščene z nastavitvami, ki odražajo osebne želje vsakega od obeh voznikov glede upravljanja in zmogljivosti. Posebni izdaji krasijo tudi posebni novi oblikovni elementi na zunanjosti in v notranjosti.
Obe vozili poganja najsodobnejša izvedba 1,6-litrskega trivaljnega motorja s turbopolnilnikom modela GR Yaris z močjo 280 KM in 390 Nm navora, ki je povezan s šeststopenjskim inteligentnim ročnim menjalnikom (6iMT).
Posebna izdaja Ogier
V GR Yarisu posebne izdaje Ogier sta dva nova načina krmiljenja pogona AWD: Morizo in Seb. Razvoj načina Morizo je usmerjal Morizo (Akio Tojoda) na podlagi lastnih izkušenj z vožnjo na relijih. Naravnan je tako, da pri dirkanju omogoča doseganje enakomernih časov v pogojih pospeševanja, delnega pospeševanja in zaviranja. Način Seb, ki ga je razvil Ogier, izkorišča sprednji in zadnji diferencial Torsen z omejenim zdrsom ter štirikolesni pogon za usmerjanje navora na zadnjo os, tako da je relativno lahko doseči zdrs zadnjega dela vozila. To vozniku daje občutek, da je povsem zlit z vozilom, odličen nadzor karoserije pri vožnji z veliko hitrostjo pa mu pomaga pri doseganju hitrejših časov na progi.
Karoserija posebne izdaje Ogier je pobarvana v ekskluzivno matirano sivo barvo Stealth Grey, na maski hladilnika in kovanih platiščih BBS 18 x 8J iz lahke kovine pa je francoska državna zastava (Ogierjeva domovina). Na sprednjih blatnikih so spominske nalepke WRC.
Na vozilu izstopajo tudi detajli, kot sta zadnji spojler iz ogljikovih vlaken CFRP z novo obliko in modro obarvane zavorne čeljusti. Leva in desna vrata so okrašena z nalepkami TOYOTA GAZOO Racing, na zadnjih vratih pa je dodana oznaka »Ogier Edition«.
V notranjosti je na sovoznikovi strani armaturne plošče spominska plaketa za osvojitev prvenstva WRC, volanski obroč pa krasijo kontrastni modri, sivi in rdeči šivi (v čast francoskim nacionalnim barvam). Šivi v oblogah prestavne ročice in parkirne zavore ter oblazinjenju sedežev so sive barve.
Pri obeh posebnih izdajah so digitalni instrumenti novega GR Yarisa predelani tako, da poleg običajnega načina krmiljenja pogona AWD vključujejo tudi nova načina.
Posebna izdaja Rovanperä
Posebna izdaja Rovanperä ima edinstven način Donut, ustvarjen posebej za najmlajšega prvaka WRC, ki je zelo spreten v driftanju in risanju krogov na asfaltu izpod kadečih se pnevmatik. Ta novi način omogoča preprosto vožnjo in drsenje vozila z enakomernim in visokim navorom na zadnjih kolesih.
V tej različici GR Yarisa lahko voznik izbere tudi vozni način Kalle. Ta je nastavljen tako, da z zadnjim diferencialom konstantne hitrosti ter sprednjim in zadnjim diferencialom Torsen z omejenim zdrsom zagotavlja linearen značaj vodljivosti, tako da je mogoče močno zasukati zadnji del vozila ob vstopu v ovinek, nato pa ob polnem plinu sprednji del povleče vozilo naprej na izstopu iz ovinka.
Vozilo ima ekskluzivno tribarvno podobo, ki jo je oblikoval Henri Liupakka, sicer odgovoren za podobo vozila, ki ga Rovanperä uporablja za driftanje. Na sprednjih blatnikih so nalepke za osvojitev prvenstva WRC, na vratih in zadnjem odbijaču so nalepke TOYOTA GAZOO Racing, na zadnjih vratih pa oznaka »Rovanperä Edition«. Vozilo je opremljeno s kovanimi platišči BBS 18 x 8J iz lahke kovine, poleg tega je opremljeno z zadnjim spojlerjem z nastavljivim krilom iz ogljikovih vlaken CFRP, ki si ga deli z modelom GRMN Yaris, in zobniki zadnjega diferenciala s stalno hitrostjo, ki so zasnovani za delovanje pri dolgotrajnih velikih voznih obremenitvah.
V notranjosti vozila se tudi pri tej različici šivi na oblogah in oblazinjenju ujemajo z voznikovimi nacionalnimi barvami, v tem primeru z modro in sivo za Finsko. Tako kot pri različici Ogier, je tudi pri tej različici nameščena plaketa v čast osvojitve prvenstva WRC ekipe TGR.
Povzetek značilnosti posebnih izdaj
| Posebna izdaja Ogier | Posebna izdaja Rovanperä
Zunanjost | Matirana siva barva Stealth Grey | Ekskluzivna tribarvna zunanjost
Nalepke za osvojeno prvenstvo WRC na sprednjih blatnikih | Nalepke za osvojeno prvenstvo WRC na sprednjih blatnikih
Dekoracija v barvah francoske zastave na sprednji rešetki | Platišča BBS 18 x 8J iz lahke kovine
Modro obarvane zavorne čeljusti | Logotip TOYOTA GAZOO Racing na kolesih
Kovana platišča BBS 18 x 8J iz lahke kovine | Nalepke TOYOTA GAZOO Racing na sprednjih vratih in zadnjem odbijaču
Francoska zastava in logotip TOYOTA GAZOO Racing na kolesih | Oznaka »Rovanperä Edition« na zadnjih vratih
Nalepke TOYOTA GAZOO Racing na sprednjih vratih | Zadnji spojler iz ogljikovih vlaken CFRP z nastavljivim krilom
Oznaka »Ogier Edition« na zadnjih vratih
Zadnji spojler iz ogljikovih vlaken CFRP in z novo obliko
Notranjost | Spominska plaketa za osvojeno prvenstvo WRC na armaturni plošči | Spominska plaketa za osvojeno prvenstvo WRC na armaturni plošči
Popolnoma digitalni merilniki, vključno z novima načinoma vožnje Morizo in Seb | Popolnoma digitalni merilniki, vključno z novima načinoma vožnje Donut in Kalle
Šivi na volanskem obroču – francoske nacionalne barve (rdeča/siva/modra) | Šivi na volanskem obroču – finski nacionalni barvi (modra/siva)
Šivi sive barve v oblogah prestavne ročice in parkirne zavore ter oblazinjenju sedežev | Šivi modre in sive barve v oblogah prestavne ročice in parkirne zavore ter oblazinjenju sedežev
Pogon | Načini štirikolesnega pogona: Morizo, Seb in Normal (običajen) | Načini štirikolesnega pogona: Donut, Kalle in Normal (običajen)
1,6-litrski trivaljni motor s turbopolnilnikom z 280 KM in 390 Nm | 1,6-litrski trivaljni motor s turbopolnilnikom z 280 KM in 390 Nm
6-stopenjski inteligentni ročni menjalnik | 6-stopenjski inteligentni ročni menjalnik
Zobniki zadnjega diferenciala s stalno hitrostjo
VARNOST IN OPREMA
- Tretja generacija sistema Toyota Safety Sense serijsko.
- Toyota Smart Connect + večpredstavnostni sistem z brezžično integracijo za pametne telefone.
- Popolnoma digitalni voznikov kombinirani instrument.
Tretja generacija sistema Toyota Safety Sense
Novi GR Yaris je brez dvoma čistokrvno športno vozilo, a je kljub temu serijsko opremljen z najnovejšo, tretjo generacijo sistema Toyota Safety Sense, ki prinaša celovit paket sistemov za zaznavanje morebitnih nevarnosti, pravočasno opozarjanje in po potrebi pomoč pri krmiljenju, zaviranju in vožnji, da ne bi prišlo do trčenja.
Če se trku ni mogoče izogniti, je struktura karoserije zasnovana tako, da se deformira ter s tem nadzorovano absorbira in razprši sile trka in zaščiti celovitost potniškega prostora.
Varnostni sistemi in sistemi za pomoč vozniku so bili posodobljeni za večjo funkcionalnost in boljše delovanje. Sistem za predhodno zaznavanje trka lahko na primer zdaj prepozna motorna kolesa in nasproti vozeči promet, podpora za preprečevanje trčenja v križiščih pa lahko zazna prečni promet. Prilagodljivi radarski tempomat je pridobil funkcionalnost, da se krmiljenje odziva na uporabo smernikov, in pomoč pri upočasnjevanju, poleg tega pa je sedaj na izbiro več nastavitev varnostne razdalje. Prihodnje posodobitve programske opreme za varnostne in večpredstavnostne sisteme vozila se bodo lahko izvajale na daljavo prek modula za prenos podatkov (DCM), zato za posodobitev ne bo potreben obisk servisnega centra.
Specifikacija opreme
Nova oprema* vključuje sistem Toyota Smart Connect + večpredstavnostni sistem z 8-palčnim zaslonom na dotik, navigacijo (tako s podatki v oblaku kot vdelanimi podatki), brezžično integracijo pametnih telefonov z Apple CarPlay in Android Auto ter 12,3-palčni digitalni kombinirani instrument pred voznikom.
Zunanja oprema vključuje električno zložljiva ogrevana zunanja ogledala, zatemnjena stekla zadaj in samodejne žaromete. V kabini so dvopodročna samodejna klimatska naprava, športna sprednja sedeža, aluminijaste stopalke in volanski obroč GR. Za novi GR Yaris bo med letom 2024 uveden digitalni ključ v aplikaciji, ki bo omogočal do petim uporabnikom udobje vstopa v vozilo in zagona vozila kar s pametnim telefonom.
RAZISKOVANJE MOŽNIH TEHNOLOGIJ PRIHODNOSTI: GR YARIS NA VODIK
- Trivaljni motor s turbopolnilnikom GR Yaris je bil predelan tako, da ga lahko poganja vodik.
- V inženirski študiji so uporabljeni elementi Toyote Miraia, električne limuzine na vodikove gorivne celice, vključno s posodami za vodik, nameščenimi v prtljažniku GR Yarisa.
- Prikaz, kako je mogoče obstoječe motorje z notranjim zgorevanjem prilagoditi za uporabo ogljično nevtralnega vodika.
Toyota v svoj pristop, ki predvideva uporabo različnih tehnologij za doseganje zmanjšanja in dokončne odprave emisij CO2 iz vozil, vključuje tudi razvoj motorjev z notranjim zgorevanjem, ki lahko delujejo na ogljično nevtralno gorivo. Razvojni program že kaže rezultate, saj se v njem izdelani visokozmogljivi pogonski sklopi na vodik že uporabljajo v dirkalnih vozilih, ki tekmujejo v vzdržljivostnih dirkah na Japonskem in v Aziji.
V okviru dejavnosti, s katerimi raziskujejo potencial uporabe vodika v motorjih na notranje zgorevanje, so predelali tudi trivaljni bencinski motor s turbopolnilnikom, ki poganja novi GR Yaris. Z uporabo tehnologij, ki sta jih razvila Toyota in TOYOTA GAZOO Racing, je postopek predelave razmeroma preprost: glavne spremembe so zamenjava posode za gorivo in pripadajočih cevi za gorivo s komponentami, ki so primerne za vodik.
Številni deli so prevzeti iz Toyotine električne limuzine Mirai, ki ima pogon na vodikove gorivne celice, vključno z visokotlačnimi posodami za gorivo, ki so jih namestili v prtljažnik GR Yarisa. Glavna sprememba na samem motorju je vgradnja novega sistema za vbrizg goriva, cevi in vžigalnih svečk.
VIR: toyota Adria