- 9. avgust 2025 je bil pomemben mejnik v zgodovini najbolje prodajanega dostavnika na svetu: Forda Transita.
- Ta datum zaznamuje 60. rojstni dan legende med gospodarskimi vozili. Transit je od samega začetka omogočal profesionalcem, podjetjem in skupnostim, da so dosegli več.
Del svoje kariere sem preživel s predvidevanjem prihodnosti ali ‘preostale’ vrednosti dostavnih vozil in še vedno me fascinirajo številke, povezane z njimi.
Leto 2025 je zame pomembno tudi zato, ker z njim zaključujem štiri desetletja dela, življenja in dihanja v industriji dostavnih vozil. V teh 40 letih sem bil priča temu, kako je Transit postal sinonim za svet lahkih gospodarskih vozil.
Sem otrok zgodnjih šestdesetih in moji spomini na takratno življenje so nekoliko zamegljeni, vendar sem se v sedemdesetih začel zanimati za vozila, zato so srečanja s Transitom postala nekaj običajnega. Kmalu je mladi Tim vsem dostavnikom rekel kar ‘Transit’.
V zadnjih šestih desetletjih so izdelali več kot 13.000.000 vozil Ford Transit. Ta izjemen dosežek pomeni, da je vsaki dve minuti in pol s proizvodne linije zapeljalo novo vozilo, in to neprekinjeno, 24 ur na dan, 7 dni na teden, 365 dni na leto. Povedali so mi, da bi lahko, če bi jih parkirali enega za drugim, obkrožili ne le Zemljo, ampak tudi Luno.
Medtem ko navdušenci nad Transitom in ljubitelji dostavnikov po vsem svetu praznujejo njegov 60. rojstni dan, me je moja obsedenost s tovrstnimi vozili pripeljala do tega, da sem preiskal arhive in odkril še več presenetljivih podatkov, ki osvetljujejo Transitovo izročilo.
“Bil sem priča temu, kako je Transit postal sinonim za svet lahkih gospodarskih vozil,” Tim Cattlin, samostojni svetovalec za industrijo dostavnih vozil in avtor vsebin
Evropska zgodba o uspehu
Številke, ki jih je Transit dosegel v Evropi, ponazarjajo, kako je postal sestavni in pomemben del gospodarstva in skupnosti. Od 13 milijonov Transitov, izdelanih po vsem svetu, jih je bilo 10,1 milijona izdelanih v tovarnah v Evropi in Turčiji, kar je zagotovilo delovna mesta in prispevalo k lokalnemu in nacionalnemu gospodarstvu.
V letu 2024 je s proizvodnih linij v Evropi in Turčiji zapeljalo štirikrat več Transitov kot v prvem polnem letu 1966, vendar me še posebej navdušuje rast prodajnih številk v zadnjih letih. Med letoma 2014 in 2024 se je prodaja modelov Transit in Transit Custom v Evropi povečala za kar 52 odstotkov,1 leta 2024 pa je bil skoraj vsak peti prodani 1-tonski in 2-tonski dostavnik v Evropi model Transit ali Transit Custom.1
Dejansko je lani v povprečju nekje v Evropi na cesto zapeljal nov Transit približno vsaki 2 minuti. Trg dostavnih vozil pogosto tesno sledi BDP in gospodarski rasti ... rasti, ki koristi vsem nam.
Transit Custom je že 11 let zapored najbolje prodajano dostavno vozilo v Veliki Britaniji, in ko sem to podrobneje preučil, sem ugotovil, da je Transit Custom včasih presegel prodajo vseh drugih modelov v Veliki Britaniji, vključno z osebnimi avtomobili. Poleg tega sta Transit in Transit Custom že neverjetnih 59 let najbolje prodajana modela dostavnih vozil v Veliki Britaniji.
Brez kompromisov, samo vsestranskost
“Vsak trgovec, pogodbeni izvajalec storitev, voznik rešilca, gradbenik, pek, proizvajalec svečnikov ali počitnikar lahko najde Forda Transita za svoje posebne zahteve!” je pisalo v izvirnem sporočilu za javnost podjetja Ford leta 1965. In kako resnično je to še danes. Transit nikoli ni skušal biti “ena velikost za vse”.
V mojem življenju se je število razpoložljivih variant Transita močno povečalo. Danes, leta 2025, je pri naročilu 2-tonskega Transita možno izbirati med več kot 1300 različicami. Ne gre le za različne velikosti karoserije, ampak tudi za izbiro pogonskih sklopov, vključno z električnimi, opremljenostjo in zmogljivostjo za prevoz tovora ali potnikov.
A spletni konfigurator Ford Pro je šele začetek. Na 18 evropskih trgih je 217 partnerjev Ford Pro za predelave, ki lahko ustvarijo po meri izdelana edinstvena vozila, prilagojena posebnim zahtevam kupcev – od vozil za delavce, ki delajo na oddaljenih lokacijah, do ‘vlačilcev’, opremljenih z vitli za pomoč pri privezovanju ogromnih kontejnerskih ladij.
Nenehna evolucija
Našel sem izvod originalnega prospekta za Transita iz leta 1965 in vidim, da so imeli prvi Transiti največjo nosilnost do približno 1700 kg. Za primerjavo ima furgon Transit danes nosilnost do 2400 kg.2
A sodoben razvoj daleč presega samo nosilnost.
Leta 2024 je povezava Transita s sistemom za neprekinjeno delovanje FORDLiive podjetjem po vsej Evropi prinesla 822.000 dodatnih dni razpoložljivosti vozil. To ni le številka, temveč so to dnevi dela brez prekinitev, dostave brez zamud in projekti, ki so potekali po načrtu.
V zadnjih 15 letih sem bil priča rasti zanimanja za električna dostavna vozila, od njihove uporabe s strani majhnega števila zgodnjih uporabnikov do današnjega hitrega povečanja prodaje. Opazil sem tudi, da so mnogi uporabniki dostavnih vozil previdni pri prehodu na vozila brez izpušnih plinov, pogosto pa navajajo omejitve glede dosega in nosilnosti.
Fordov E-Transit lahko prevozi do 402 km, preden ga je treba ponovno napolniti.3 Če pa je prednostna zahteva nosilnost, so na voljo dostavniki E-Transit, ki lahko prevažajo več kot 1600 kg tovora.2 Morda je prav zato bil lani najbolje prodajani 2-tonski električni kombi v Evropi.1
“Vsak trgovec, pogodbeni izvajalec storitev, voznik rešilca, gradbenik, pek, proizvajalec svečnikov ali počitnikar lahko najde Forda Transita za svoje posebne zahteve!”
Ford leta 1965
Danes smo navajeni, da imajo dostavna vozila več moči, če pa se ozremo na prvega Transita, je njegov motor razvil malo več kot 43 KM. Primerjajte to z 269 KM v današnjem najmočnejšem E-Transitu. Čeprav ne morete vstopiti v salon in kupiti električnega modela Ford SuperVan 4.2 z močjo 2000 KM, se sadovi tehnološkega raziskovanja in razvoja še naprej prenašajo na dostavnike, na katere se zanašamo danes in se bomo zanašali tudi jutri.
Nekatere od teh številk so precej osupljive, njihovo raziskovanje pa mi je pomagalo spoznati, da je Transit veliko več kot le dostavnik.
Da, tu je veliko nostalgije. Spominjam se svojih začetkov v tej panogi, ko sem prevzemal rabljene Transite, ki so pripovedovali številne zgodbe. To me privede do lastnikov, katerih preživetje je bilo odvisno od dostavnega vozila, in njihovih strank, ki so se zanašale na dostavo mleka ali popravilo puščajoče strehe.
Seveda tudi do tistih, ki so sodelovali pri zasnovi, proizvodnji, prodaji in vzdrževanju Transita. Milijonov ljudi na delovnih mestih in v skupnostih, ki so bili v zadnjih šestih desetletjih na kakršen koli način povezani s Transitom.
Vse najboljše v naslednjih 60 letih! In še zadnja zabavna zanimivost za konec – očitno lahko v zadnji del Transita L4 H3 spravite 236.000 žogic za pingpong, če bi se vam to zdelo potrebno. Ampak bodite previdni pri odpiranju vrat ...
Avto zapisanega: Tim Cattlin je samostojni svetovalec za industrijo dostavnih vozil
# # #
1 Na osnovi podatkov agencije S&P Global Mobility (prej IHS Markit Insight) o celoletni prodaji. Vključeni so podatki za naslednje države: Avstrija, Belgija, Češka, Danska, Finska, Francija, Grčija, Irska, Italija, Madžarska, Nemčija, Nizozemska, Norveška, Poljska, Portugalska, Romunija, Španija, Švedska, Švica, Velika Britanija.
2 Največja nosilnost se razlikuje in temelji na dodatni opremi in konfiguraciji vozila. Za kapaciteto specifičnega vozila glede prevoza tovora glejte nalepko na stebričku vrat. Tovor vedno ustrezno pritrdite.
3 Podatek od dosegu vožnje do 402 km velja za model E-Transit s podaljšanim dosegom in s povsem napolnjeno baterijo. Ocenjeni doseg po svetovno usklajenem preskusnem postopku za lahka vozila (WLTP). Navedeni podatki so namenjeni za primerjave z drugimi vozili, testiranimi po enakih tehničnih postopkih. Dejanski doseg se lahko razlikuje glede na dejavnike, kot so temperatura, način vožnje, profil poti, vzdrževanje vozila ter starost in stanje litij-ionske baterije.
VIR: SUMMIT MOTORS LJUBLJANA